מערכת ABS ברכב

מה זה בעצם ABS?

מערכת ABS - Anti-lock Braking System היא מערכת למניעת נעילת גלגלים בעת בלימה חזקה של הרכב או בנסיעה על כביש חלק. מניעה של נעילת הגלגלים שומרת את הרכב יציב במצבי קיצון, ומאפשרת היגוי תקין גם תחת בלימת חירום. כשמערכת ה-ABS נכנסת לפעולה תורגש רעידה בדוושת הבלם וישמע רעש מהגלגלים - אין להיבהל מהרעש במקרה כזה, אלא להמשיך ללחוץ על דוושת הבלם.

נורת ABS

נורה של ABS ברכב.

איך המערכת עובדת?

כמו שכבר אמרנו, מטרתה של מערכת ה-ABS היא למנוע נעילה של גלגלי הרכב בעת בלימת חירום, ובכך לקצר את מרחק הבלימה ולשמור על יכולת ההיגוי של הרכב. אז איך המערכת יודעת מתי הגלגל ננעל? ואיך היא מונעת את הנעילה שלו? התשובה לזה היא פשוטה - המערכת דוגמת את מהירות הגלגלים באופן רציף, ומשווה את זה למהירות של כלי הרכב. אם היא מזהה מצב חריג של האטה במהירות הגלגל לעומת האטת מהירות הרכב היא מבצעת ניתוקים רגעיים של הבלם לאותו גלגל, כדי לחדש את הגילגול שלו ולהשוות את מהירותו למהירות הרכב. ניתוקי הבלם הם הרעשים והרעידות שנרגיש בדוושת הבלם הרכב.

כלי רכב בבלימת חירום

כלי רכב בבלימת חירום - ללא ABS הגלגלים ננעלים והרכב מאבד שליטה.

בסרטון הבא תוכלו לראות הדגמה של מערכת ה-ABS. שני הרכבים, אחד עם ABS ואחד בלי, יבצעו בלימת חירום במהירות 100 קמ"ש. צפו בהבדלים:


קראו עוד: