נפח מנוע

מהו נפח מנוע?

נפח המנוע הוא הנפח של החלל דרכו נעות הבוכנות במנוע. כל בוכנה בנפרד נעה בתוך חלל בנפח מסויים(שנקרא צילינדר), ואם נחבר את כל החללים האלו, נקבל את נפח המנוע. בדרך כלל מודדים נפח מנוע בסמ"ק או בליטרים - 1 ליטר שווה 1,000 סמ"ק. לרוב ככל שנפח המנוע גדול יותר, כך גם המנוע חזק יותר, אבל צריכת הדלק של המנוע יותר גבוהה.

נפח מנוע

תנועת הבוכנות במנוע, נפח המנוע מסומן בכתום.

הנפח הכי גדול - והכי קטן

נתחיל בקטן - המכונית עם המנוע הקטן ביותר בייצור סדרתי היא אייקסאם סיטי (Aixam City). אייקסאם היא חברת מכוניות צרפתית קטנה שמייצרת מכוניות קטנות, עם נפחי מנוע קטנים. כל רכבי החברה עושים שימוש באותו מנוע - בנפח 400 סמ"ק, המפיק בערך 8 כוח סוס.

ונעבור לגדול ביותר - המכונית עם נפח המנוע הגדול ביותר שמיוצרת היום היא דודג' וייפר (Dodge Viper). למכונית נפח מנוע עצום של 8,390 סמ"ק, שמפיק 640 כוח סוס - כמו שרק האמריקאים יודעים לעשות.

בוכנות בתוך צילינדרים

Dodge Viper - המכונית בעלת נפח המנוע הגדול ביותר שמיוצרת היום.

מה לגבי מיסוי?

במדינות רבות בעולם לנפח המנוע יש השפעה על מיסוי הרכב. עקב כך, יצרני הרכב מתכננים את המנועים שלהם כך שיתאימו למדרגות המיסוי של המדינות השונות, וישווקו את המכוניות שלהם במיסוי נמוך. לכן ניתן למצוא מכוניות עם מנועים בנפח של 2,999 סמ"ק, כי ב-3,000 סמ"ק כבר מתחילה מדרגת מיסוי נוספת. בישראל לא קיים דבר כזה, אבל לנפח המנוע של אופנועים יש השפעה על מחירי הביטוח לאופנוע, למשל: הביטוח לאופנוע עם מנוע בנפח 249 סמ"ק יהיה זול יותר מאשר ביטוח לאופנוע עם נפח מנוע של 251 סמ"ק.

בוכנות בתוך צילינדרים

בוכנות המנוע בתוך הצילינדרים.

גלו את נפח המנוע של הרכב שלכם!

עכשיו כשאתם יודעים מה נפח מנוע אומר ואיך הוא מחושב, חפשו את הרכב שלכם - אולי תמצאו כמה נתונים שיפתיעו אתכם!


קראו עוד: