איך לקרוא רישיון רכב?

רישיון הרכב, תעודת הזהות של הרכב שלכם, הוא המסמך היחידי שבו כתובים פרטי הרכב שלכם. הרישיון הוא המסמך הכי חשוב שיש לכם על הרכב שלכם. בין אם אתם קונים או מוכרים רכב, אתם חייבים לדעת לקרוא את רישיון הרכב. ברישיון תוכלו לגלות פרטים על הרכב שלא היו כתובים במודעת המכירה למשל, ותדעו שלא מרמים אתכם. סוחרי רכב מנצלים את זה לטובתם שרוב האנשים לא מכירים את סעיפי הרישיון כמו שצריך, ומרוויחים עלינו יותר כסף.

בתמונה לפניכם מוצג צילום של רישיון רכב, ובו מסומנים סעיפים חשובים שכדאי להכיר. גללו למטה כדי לראות את פירוט הסעיפים.

רישיון רכב
1. מספר רכב:

מספר הרישוי של הרכב. בדקו שהמספרים תואמים - מספר הרישוי שכתוב בדף, והמספר שנמצא על לוחית הרישוי שעל הרכב.

2. סוג הרכב:

משרד התחבורה מחלק את הרכבים בישראל לכמה סוגים. הסוגים מסומנים לפי אותיות באנגלית. במקרה שלנו M1 הוא רכב נוסעים שרשאי להסיע עד 8 נוסעים ובמשקל של עד 3,500 קילוגרם. על שאר סוגי הרכבים תוכלו לקרוא כאן.

3. בתוקף עד:

סעיף זה מציין עד איזה תאריך לרכב יש טסט בתוקף. זאת אומרת, שעד התאריך הזה הרכב יכול לנסוע באופן חוקי על הכביש. רשמו במודעה טסט עד יוני? וודאו שזה מתאים למה שרשום ברישיון.

4. מספר זהות:

תעודת הזהות של בעל הרכב. בדקו שמי שמוכר לכם את הרכב הוא בעל תעודת הזהות הזאת. במידה והוא לא, שאלו אותו של מי הרכב. אל תקנו רכב מבלי לדעת מי הבעלים - אולי מוכרים לכם בכלל רכב גנוב.

5. תאריך רישום:

תאריך עליה של הרכב על כבישי ישראל. במילים אחרות, התאריך שבו הרכב יצא מהסוכנות.

6. בעלות:

אמרו לכם רכב יד שניה? בדקו שמספר הבעלים הקודמים הוא 01. אם רשום בעלים קודמים 02, זאת אומרת שהבעלים הנוכחי של הרכב הוא יד שלישית, ואתם תהיו רביעית. בנוסף וודאו שתאריך הבעלות מסתדר עם מה שהמוכר אומר, זה התאריך שבו הרכב עבר לידיו.

7. נפח:

נפח המנוע של הרכב. בדקו שנפח המנוע תואם למה שפורסם.

8. מספר שילדה:

אחד הסעיפים החשובים ביותר שאנחנו צריכים לבדוק בעת קניית רכב. מרבית האנשים לא מייחסים לזה חשיבות ולא בודקים בכלל, ולכן יש זיופים בסעיף הזה. בדקו שמספר השלדה של הרכב תואם למספר שכתוב ברישיון. מספר שלדה לא מתאים יביא לפסילה של הרכב במבחן הרישוי השנתי (טסט), ובמקרים חמורים יותר להורדה של הרכב מהכביש.

9. צמיגים:

מידות הצמיגים של הרכב. בדקו שהצמיגים שמורכבים על הרכב תואמים למה שכתוב ברישיון. גם הסעיף הזה יכול להכשיל אתכם בטסט השנתי, ויכול להיות כרוך בהוצאה כספית נוספת.

10. קילומטרים:

סעיף מאוד חשוב. אנחנו יכולים לראות ברישיון את תאריך הטסט האחרון, ואת מספר הקילומטרים שהיו לרכב בתאריך הזה. בדקו שמספר הקילומטרים לא נמוך ממה שרשום שם. אם כן, זה סימן לזיוף קילומטראז' ברכב. עוד דבר שתוכלו לבדוק הוא כמה קילומטרים הרכב נסע בתקופה מסויימת, וככה לדעת אם הרכב נוסע הרבה או לא. תמיד נעדיף רכב שנוסע כמה שפחות.

11. קבוצת רישוי:

קבוצת הרישוי קובעת מה גובה האגרה שתשלמו על רישיון הרכב שלכם. כדאי להכיר את זה ולקחת בחשבון - אם לרכב נגמר הטסט עוד מעט, תיאלצו לשלם את האגרה הזו בטסט הקרוב.

12. היתרים והגבלות:

בסעיף הזה יופיעו כל מיני הערות נוספות על מצבו של הרכב. למשל אם לרכב יש היתר לוו גרירה, אם הרכב משועבד, ועוד כל מיני תוספות.

13. סכום לתשלום:

עלות הטסט השנתי של הרכב. כמו שמצויין בסעיף 11, נקבע לפי אגרת הרישוי של הרכב.

לסיכום - חשוב לדעת לקרוא את רישיון הרכב. כמו שלבן אדם יש תעודת זהות, לרכב יש רישיון. עכשיו כשאתם מכירים את הסעיפים ברישיון, תוכלו לדעת מתי צריכות להידלק לכם נורות אדומות, ואיך לעשות החלטות נבונות יותר בכל הקשור לרכב שלכם.

גלו פרטים שלא ידעתם על הרכב שלכם!

עכשיו כשאתם יודעים לקרוא רישיון רכב, חפשו את הרכב שלכם - אולי תמצאו כמה נתונים שיפתיעו אתכם!


קראו עוד: