דרגת זיהום אוויר ברכב

דרגת זיהום אוויר ברכב, או בשמה השני - "הציון הירוק", היא מדד המציג את רמת זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב. כדי לחשב את רמת הזיהום שפולט כלי רכב, הכין משרד התחבורה נוסחה שמשקללת בתוכה כל מיני נתונים על מערכת הפליטה של הרכב, כמו: פליטת פחמן, פליטת חלקיקים, פליטת חנקן. הנתונים נמדדים על פי קריטריונים שקובע המשרד לאיכות הסביבה, ומתעדכנים מדי שנה. את הדירוג הסופי מחוייב יבואן הרכב לפרסם לציבור, ואפילו להציג אותו בפרסומות לרכב בטלוויזיה. הדירוג נע בין ציון של 0 עד 15 נקודות, ומוצג בסרגל כמו שנראה בתמונה.

סרגל זיהום אוויר ברכב

סרגל הדירוג, כמו שהוא מוצג לציבור

תקנות זיהום אוויר

עם השנים, התקנות כנגד זיהום אוויר מכלי רכב נהיו יותר ויותר הדוקות. הידוק התקנות גרם להיעלמות דגמים של כלי רכב ואופנועים, ושינויים במבנה מערכות הפליטה(אגזוז) שמיוצרות כיום. הייצור של מנועים דו-פעימתיים החל להיפסק, כלי רכב עם נפחי מנוע גדולים הלכו והתמעטו, ויצרני אופנועים נאלצו להתאים את כל מערכת הפליטה שלהם בהתאם. לאור התקנות החדשות, רכבים חדשים מיוצרים היום עם מנועים קטנים, או בכלל עם מנוע חשמלי.

מערכת פליטה של אופנוע

מערכת פליטה של אופנוע חדש העומדת בתקן EURO5

איך זה משפיע עליי?

אולי אתם לא יודעים, אבל בכל שנה כשאתם הולכים לעשות טסט לרכב שלכם, הבוחן בטסט מודד לרכב שלכם גם את מידת פליטת החלקיקים והפחמן. אם הרכב שלכם לא יעמוד ברף מסויים, לא תעברו טסט ותאלצו ללכת למוסך לתקן את הבעיה. דרך אגב, רכבים ישנים (בני 20 ויותר) לא מבצעים בדיקת פליטה, כי כשייצרו אותם לא היו תקנות, והם בוודאות לא עומדים ברף של היום.

רכב מזהם

כלי רכב פולט זיהום לסביבה

מה לגבי מיסוי?

מי מכם שמתכנן לרכוש רכב חדש, ישמח לשמוע שרכבים בעלי דרגת זיהום אוויר נמוכה זכאים להטבת מס בעת רכישת הרכב. זאת במסגרת תכנית "המיסוי הירוק" שיזמה המדינה.

מיסוי ירוק
גלו מהי דרגת הזיהום של הרכב שלכם!

עכשיו כשאתם יודעים מהי דרגת זיהום אוויר, חפשו את הרכב שלכם - אולי תמצאו כמה נתונים שיפתיעו אתכם!


קראו עוד: